Sunday 15 October 2017

Tanda-tanda Anda Tidak Cukup Tidur

  1. Mengalami serangan jerawat
Ada kajian menunjukkan hubung kait antara kekurangan tidur dan jerawat. Pentingnya tidur yang cukup untuk keseimbangan hormon dalam badan anda.

  1. Keadaan sekeliling mata yang tidak elok
Kemerahan, bengkak, lingkaran hitam, dan beg bawah mata (eye bag) - semua tanda-tanda bahawa anda tidak mendapat cukup menutup mata. Tidur yang tidak cukup boleh menyebabkan  lebih banyak kejutan, garis, bengkak, dan mata kelihatan jatuh!

  1. Peningkatan berat badan
Apabila anda mendapat tidur yang cukup pada waktu malam, badan anda dapat mengawal hormon yang betul yang mempengaruhi rasa lapar iaitu ghrelin dan leptin. Tanpa mereka, anda mungkin merasakan keinginan untuk makan lebih banyak daripada yang anda perlukan, yang boleh menyebabkan peningkatan berat badan.

  1. Anda teringin makan ringan
Otak yang tidak cukup rehat lebih cenderung mengidamkan makanan ringan dan makanan yang tidak sihat. Otak yang letih, menyebabkan anda tidak dapat membuat keputusan yang tepat yang menjadikannya lebih mudah bagi keinginan lain untuk mengambil alih.

  1. Anda lebih cenderung mengambil Kafein
Kafein mungkin kelihatan seperti jawapan untuk tidur yang kurang, tetapi dengan cepat boleh menjadi sebahagian daripada masalah. Dalam jangka masa pendek, pilihan kopi atau soda boleh membuat anda lebih berjaga, tetapi dalam jangka panjang, ia boleh menyebabkan insomnia atau kebimbangan.

  1. Mood yang tidak baik
Kemarahan adalah tanda besar tidak mendapat cukup tidur. Satu kajian telah dijalankan dimana yang menhadkan tidur kepada 4 1/2 jam setiap malam selama seminggu. Hasilnya: Lebih tertekan, marah, dan mental yang letih. Mereka berasa lebih baik apabila mereka kembali ke jadual biasa mereka.

  1. Anda Tertekan
Kemurungan dan tidur yang tidak berkualiti juga berkait rapat. Lebih buruk lagi,kemurungan boleh menyebabkan tidur yang kurang baik, dan sebaliknya boleh berlaku juga.
  1. Fokus dan Memori tidak cekap

Jika anda biasa tidur 8 jam sehari, tetapi apabila terdapat hari yang kurang tidur walaupun 2 jam sahaja boleh membuat anda tidak peka dan mempengaruhi ingatan.

  1. Bangun pagi dalam keadaan yang tidak selesa
Bangkit dengan sakit tekak, mulut kering, atau sakit kepala dapat menunjuk kepada alasan tidur yang tidak cukup  disamping gejala lain seperti apnea tidur, dengkuran, atau refluks asid.

  1. Dapatkan Istirahat yang Anda Perlu
Kebanyakan orang dewasa memerlukan 7 hingga 9 jam tidur malam. Pastikan anda:
-Tetapkan jadual, yang bermaksud tidur dan bangun kira-kira pada masa yang sama -setiap hari.
Pastikan bilik anda sejuk, tenang, dan gelap.
-Senaman secara teratur, terutamanya latihan yang membuat jantung anda mengepam. Ia boleh menggalakkan tidur yang lebih mendalam.

Tidur malam yang baik membaiki badan dan minda, yang membantu anda berfungsi dengan sebaik mungkin.

Pengambilan suplemen yang betul boleh membantu anda untuk mendpat tidur yang cukup.

Sesudu kecil Vivix boleh membantu anda mendapat tidur yang lebih lena.

No comments:

Post a Comment