Sunday 1 October 2017

Protein Sihat untuk Berat Badan Ideal

Protein Sihat untuk Berat Badan 

Protein boleh membantu anda mengurangka berat yang tidak diingini dalam masa yang sama  memastikan perut anda kenyang. 
Tetapi sangat penting untuk makan jumlah yang betul dan jenis protein yang tepat untuk mendapatkan manfaat kesihatannya. 

Sumber protein yang Sihat

1. Makanan laut adalah sumber protein yang sangat baik kerana ia biasanya rendah lemak. Ikan seperti salmon mempunya lebih tinggi lemak, tetapi ia adalah lemak yang baik untuk jantung yang sihat, iaitu asid lemak omega-3. 




2. Pilih protein yang berisi putih seperti bahagian isi dada ayam untuk protein yang  baik . Daging gelap mempunyai lebih tinggi lemak. Bahagian  kulit biasa penuh dengan lemak tepu, jadi buangkan kulit sebelum memasak. 

3. Susu, Keju, dan Yogurt 
Bukan sahaja makanan tenusu seperti susu, keju, dan yogurt sumber protein yang sangat baik, tetapi mereka juga mengandungi kalsium yang tinggi  dan diperkaya dengan vitamin D. Pilih susu skim atau tenusu rendah lemak untuk memastikan tulang dan gigi kuat dan membantu mencegah osteoporosis. 

4.Telur adalah salah satu bentuk protein yang murah dan mudah diperolehi. The American Heart Society  mengatakan bahawa orang dewasa yang sihat boleh menikmati sebiji telur setiap sehari. 

5. Satu setengah cawan kacang mengandungi protein bersamaan 1 ounce daging yang dibakar. Tambahan pula, makanan berkhasiat ini sarat dengan serat untuk membuatkan anda berasa kenyang selama berjam-jam. 

6. Soya 
50 gram protein soya setiap hari boleh membantu mengurangkan kolesterol sebanyak 3%. Pengambilan protein soya adalah LEBIH BAIK berbanding sumber protein yang lebih tinggi lemak dan kolesterol untuk mengekalkan diet yang sihat dan baik untuk jantung anda. 




7. Lean Beef (Daging kurang/tanpa Lemak)
Lean beef hanya mempunyai satu gram lemak tepu daripada dada ayam tanpa kulit. Lean beef juga merupakan sumber zink, besi, dan vitamin B12 yang sangat baik. 

8. Protein On The Go
Jika anda tidak mempunyai masa untuk duduk untuk makan, ambil minuman pengganti makanan, bar bijirin, atau bar tenaga. Periksa label untuk memastikan produk mengandungi sekurang-kurangnya enam gram protein dan rendah gula dan lemak. 

Protein semasa sarapan 
Penyelidikan menunjukkan pengambilan sumber protein seperti telur atau yogurt Yunani pada waktu sarapan bersama-sama dengan bijirin serat tinggi seperti roti gandum keseluruhan dapat membantu anda merasa lebih lama dan makan kurang sepanjang hari.

Nelly
1253045 (SID)
http://kaknelly.wasap.my 

Rujukan

No comments:

Post a Comment